Perjantainen reissu lautakauppaan sujui hyvin. Tällä viikolla olikin aika trendikästä shoppailla lautoja. ;-)
Sahasin paikan päällä lautahallissa suurimman osan katosrimoista oikeaan mittaan. Yli neljä metriä pitkät rimat (48x48mm) eivät mahtuneet sellaisenaan pakettiauton perään.
Sahasin tukirimoiksi seuraavanlaiset pätkät: 14 x 2,50m (pystypuut), 14 x 1,60m (harjapuut) sekä pitkittäispuiksi: alkuun: 3 x 3 m, keskelle 3 x 2,5 ja lopppupäähän 6 x 1,25m. Katokselle tulee pituutta näin tasan 8 metriä.
Laskua kertyi hieman yli 150 euroa - olipa kallista verattuna parin vuoden takaiseen hintatasoon. Lautakasassa oli muun muassa 90 metriä jämäkkää tukirimaa, 60 metriä lautaa ja 20 metriä ohutta rimaa. Hain puutavaran lisäksi vielä muutaman kulmaraudan (á 4,90€) hävinneiden tilalle.
Talvisuojan kasaaminen sujui rutiinilla seuraavana päivänä. Ruuvasin ensin kulmaraudat kiinni puuruuveilla tukirimoihin ja sitten yhdistelin harja- ja pystypuut yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Yhteensä niitä kasasin seitsemän kappaletta.
Vaikeinta olikin pystyttää ensimmäiset harjastukipuut. Hetken aikaan sain taiteilla veneen päällä ennen kuin sain ujutettua pitkittäiset pitkittäisrimat läpi tukipuiden kulmarautojen. Kun sain suunnilleen hökötyksen pysymään pysytyssä, hyppäsin alas ja ruuvasin molemmille puolin pystypuihin tukilaudat. Päätyy ruuvasin kaksi tukilautaa, ylös ja alas ja niiden lisäksi vielä ristikkäin yhden laudan.
Lopputyö etenkin tästä eteenpäin aika helposti. Muistin virkistykseksi tässä vielä tarkempaa opastusta talvisuojan pystyttämiseksi pari vuotta vanhasta Folkkarilehdestä.
Pressua en vielä virittänyt. Ajattelin ensin tehdä sen tänään sunnuntaina, mutta syysmyrsky muutti suunnitelmat. Kävin veneellä vain kauhomassa vettä pois sitloodan päälle viritetyn pressun päältä. Viime yön ja aamun aikana vettä satoi tosi paljon. Kauhoin pressun päältä noin sata litraa vettä maahan.
Rakentamani talvikatos on helppo koota ja purkaa, eikä katoksen kesäsäilytys vielä kovin paljon tilaa.
Jos joku on kiinnostunut tätä katosta hieman vaativamman, mutta tyylikkäämmän KAARIHALLIN rakentamisesta, ohjeisiin kannattaa tutustua vaikka täällä (Puuvene 3/2001). Täältä löytyy muutama kuvakin (Puuvenekorjaamo J. Kareinen).
Jaktkanot
5 kuukautta sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti