Matilda irtaantui Inkoon vierasvenelaiturista oltuaan siinä parkissa melkein viikon ajan. Pakollisten ruokaostosten jälkeen matka kohti länttä alkoi. Ilma oli erittäin kolea ja lounatuuli puhalsi kylmästi. Koska päivä oli niin pitkällä ensimmäiseksi pysähdyspaikaksi valitsimme Elisaaren.
Seuraavana päivänä vettä satoi jatkuvalla syötöllä. Lähdimme matkaan ja ajelimme vastatuuleen seuraavat tunnit pitkin Barösundin ränniä. Purjehduksesta ei tullut yhtään mitään, koska vettä satoi välillä kaatamalla ja lounatuuli yltyi 8–10 metriin sekunnissa. Muutamissa kohdin, missä tuuli suoraan selältä, aalto nousi välillä niin korkeaksi, että vene meni välillä jopa takaperin. Perämoottori haukkoi happea ja huusi ikävästi.
Pitkän ajelun jälkeen pääsimme vihdoin Modermaganiin – tunnettuun luonnonsatamaan. Tankki oli tyhjä, mutta onneksi varakanisteri oli matkssa.
Rantauduimme saareen ensimmäistä kertaa, ja partiolaisten satamakirja oli suureksi avuksi. Vene ei osunut yhteenkään kiveen. Laguuni on tosi suojainen. Matalan syväyksen ansiosta pääsimme juuri siihen kohtaan, missä oli rauhallisinta. Tuuli ei juurikaan kiepotellut venettä.
Saaressa vierähti kaksi yötä. Sinne kiinnittäytyi myös muutamia muita purjeveneitä. Odottelin viereen veneitä, mutta onneksemme ne harvatkin löysivät oman paikkansa sivummalta.
Periaatteeni on, että luonnonsatamassa en kiinnitä fendereitä, mikäli paikassa on tilaa reilusti muille veneille. Modermagenin saari on juuri tällainen. (Toisenlainen on taas eteläisellä Saaristomerellä Björkön saari, joka on lähes aina täynnä. Siellä on venenaapureita kestettävä.)
Viereisessä Merikarhujen satamassa oli paljon veneitä. Gropalandetin saaressa oli railakkaat juhannustanssit, mutta juhlahumu ei juuri häirinnyt meitä.
Saari on ainutlaatuinen luontokohde. Jylhien maisemien ohella siellä on paljon elämää. Bongasimme muun muassa valkohäntäpeuran, pienen järven sekä paljon vesi- ja pikkulintuja. Joutsenpariskunnalla oli yksi poikanen. Korkealta kallioilta saattoi nähdä rantavesien kaloja uimassa. Oli eksoottista seurata muun muassa hauen ja lahnan (tai kampelan) liikkeitä. Saaren pohjoispuolen kallioilta saattoi hyvin seurata päivän päättymistä.
Juhannuspäivän jälkeen oli hyvä purjehdusilma. Ilma oli aamun sankan sumun jälkeen kirkas, ja tuuli oli paljon leppoisampi kuin edellisinä kahtena päivänä. Byxholmenin sauna houkutteli kylpemään, mutta jatkoimme matkaa eteenpäin.
Mutta minne? En saanut neuvoteltua Hangon vierassatamien kanssa sopivaa viikkovuokraa veneelle. Selvitykseni perusteella myös Hangonniemen pohjoispuolella oleva Hangon kyläsatama lienee lopettanut toimintansa, koska en saanut sinne yhteyttä.
Soitin lopulta Predium-vierassatamaan. Se osoittautui oikein hyväksi valinnaksi. Palvelu satamassa – ainakin tähän asti – oli oikein ystävällistä. Veneestä luvattiin pitää hyvää huolta pientä muodollista maksua vastaan.
Hangossa olisin maksanut viikkovuokrasta yli kaksinkertaisen hinnan. Juhannuksen jälkeen pakettihintoja on turha enää kysellä.
Täytyy muistaa Predium jatkossakin. Sinne on hyvät junayhteydet: Lappohjan juna-asemalta pääsee taksilla rantaan viidessä minuutissa.
Jaktkanot
5 kuukautta sitten
2 kommenttia:
Hangonkylässä Hankoniemen luoteispuolella on edelleen vierasvenesatama, jonne folkkarilla pääsee hyvin, ja tilaakin on paremmin kuin Hangon muissa satamissa, koska väylä on isoille veneille kuulemma matala.
Toimintaa pyörittää Ekströms Fiskebod http://www.pakroken.fi/index.php?id=fiskebod
Laiturimaksu oli kesäkuun alussa 2009 muistaakseni 15 tai 18 euroa yö, sis suihkun ja sähkön. Pidempiaikainen veneparkkikin olisi onnistunut erikseen sovittavaan hintaan.
terv. FIN-382
Kiitos täydennyksestä! Täytyy muistaa jatkossa. Yritin kesän alussa soittaa satamaan, mutta en saanut mitenkään sinne yhteyttä.
Lähetä kommentti