Lauantai oli mitä parhain päivä kevätkunnostukselle. Ilma
oli niin lämmin, että pressun alla ei paljon takkia tarvinnut. Jäät ovat enää ehkä muutaman päivän. Ensimmäiset vesillelaskut ovat kuulemma ESF:llä jo tulevana keskiviikkona.
Tänään hioin hiomakoneella vesilinjan alapuolelta kaikki ne kohdat, joista rappasin edellisellä kerralla vanhan myrkkymaalin pois. Varustaudun urakkaan asianomaisella hengityssuojaimella, sillä puu- ja myrkkymaalipöly ei ole hyväksi keuhkoille. Koko urakassa meni noin pari tuntia.
Aluksi homma meinasi tyssätä sähköongelmiin. 10 metrin roikka ei riittänyt mihinkään, mutta onneksi naapuriveneilijällä oli ylimääräinen roikka mukana.
Muutaman tuumaushetken ja kahvikupin jälkeen pyyhin pohjan nihkeällä rätillä. Pölyä ja likaa irtosi huomattavasti. Tärpätti olisi taannut ehkä vielä puhtaamman pesutuloksen, mutta tällä kertaa tyydyin pelkkään makeaan veteen. Pesun ja kuivaustauon jälkeen levitin harmaan pohjamaalin (Hempel). Maalaus sujui oikein leppoisasti, ja kun olin päässyt kunnolla vauhtiin, loppui lopulta maalattavat kohdat. Pohjamaalia kului vain hieman alle puoli purkkia. Muutama kohta pitänee maalata toiseen kertaan.
Päivän päätin peräsimen korjaamiseen. Siinä oli aika pitkä lohkeama, ja kiveen tms. muuhun osuessaan saattaisi se hyvinkin mennä lopullisesti rikki.
Puusenpän taidoille oli kerrankin käyttöä. Puhdistin halkeaman ja hioin molemmat pinnat karkealla hiekkapaperilla. Puu oli hieman jo sisältä laho, joten korjaus oli todellakin paikallaan. Vuolin valmiiksi noin kymmenen sentin mittaisia puulastuja, sekoitin epoksiliiman ja työntelin muovi- ja puulistoilla liimaa rakoon. Lopuksi työnsin puulistat sisälle rakoon ja lisäsin vielä liimaa päälle. Aikaa koko työvaiheeseen meni alle tunti.
Liimalla läträys oli aika sotkuista puuhaa ja välillä tuntui, että sormet liimaantuvat yhteen. Vaikka käytin kaksoistuubisysteemiä, niin silti liima tahtoi sotkeutua kaikkeen ympärillä olevaan. Kuitenkin epoksiliiman ominaisuudet yllättivät: puuperäsin oli entistä ehompi ja jäykempi. :-) Ajattelin vielä hioa ja pistää raon päälle kunnon kerroksen primer-maalia.
Päivän päätteeksi kävelin bussipysäkille ja pohdin seuraavan kerran työvaiheita: puupintojen hionnan jälkeen ne pitää lakata ja muutama kylkikohta maalata.
Saxemara Classic Boat Show 2019
5 vuotta sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti