Minulla oli kuluneella viikolla oli oiva tilaisuus vierailla Helsingin saaristossa, Harmajan saarella. Talvella saaristo on karu paikka. Tuuli kovasti ja oli todella kylmä. Kesää tuli ikävä.
Bongasin noin puolen hehtaarin kokoiselta saarelta majakan. Majakka koostuu graniittisesta alaosasta ja teräksisestä yläosasta. Länsimerkiksi maalattu yläosa valmistui 1883. Majakkaa korotettiin parikymmentä vuotta myöhemmin vuonna 1900 seitsemän metriä korkealla kivijalustalla.
Harmajan saarella on ollut 1600-luvulta lähtien jonkinlainen merimerkki. Ensimmäinen taisi olla kivikummeli, mikä kehotti jättämään Helsinkiin matkaavia saaren vasemmalle.
Puinen tunnusmajakka, pooki johdatti 1800-luvulla Helsingin edustalla seilanneita sotalaivoja.
Pooki valaistiin lopulta vuonna 1883. Tornin rautakuoret ja lyhty tuotiin osina saarella. Majakka tilattiin tukholmalaiselta Ludvigsbergin konepajalta.
Putki on 7,3 metriä korkea. Valolaite linsseineen tuotiin Ranskasta. Valo syttyi lopulta 20. joulukuuta 1883. Majan varustusta kohennettiin 1897 sumuvaroittimella.
Pari vuotta myöhemmin majakkaa korotettiin. Torni nostettiin ilmaan seitsemän metrin korkeuteen ja sen alle muurattiin graniittinen nelikulmainen rakennelma. Majakka on nyt 14 metriä korkea. Vuonna 1936 saarelle sijoitettiin maailman ensimmäinen ja suuntaamaton radiomajakka. Vuonna 2000 majakan valolaite uusittiin.
Harmajan ja Suomenlinnan majakat muodostavat turvallisen, suoran linjan matkatessa kohti Helsinkiä. Kannattaa pitää vesillä tämä mielessä.
Lisää Harmajasta sekä muista Suomen rannikon majakoista Seppo Laurellin teoksessa: "Suomen Majakat". On oiva joululahja. Sain sen lahjaksi viime jouluna :-).
Myös Suomen Majakkaseuran sivut ovat mielenkiintoiset.
Jaktkanot
5 kuukautta sitten
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti